W czasach dużej konkurencji na rynku doświadczenie zawodowe i wykształcenie pracowników to za mało na stworzenie zgranego zespołu pracowników osiągających sukcesy. Dziś niezbędne jest posiadanie odpowiedniego zestawu kompetencji miękkich w połączeniu z umiejętnością wykorzystania wiedzy. Czas pandemii tylko umocnił ten trend w zakresie zapotrzebowania na pracowników kreatywnych i umiejących rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Globalnie już ponad 2/3 przedsiębiorstw zgłasza problem ze znalezieniem pracowników o odpowiednich kompetencjach. Sprawdź, jak za pomocą testu kompetencji ich pozyskać szybko i w zautomatyzowany sposób.
Test kompetencji dla przedsiębiorstwa niesie za sobą więcej korzyści niż tylko dobranie najlepszego kandydata na poszukiwane stanowisko pracy. To narzędzie monitorujące rozwój zawodowy również obecnych pracowników, co pozwala odkryć im najlepsze ścieżki rozwoju w firmie. Za pomocą testów kompetencji jesteśmy w stanie monitorować postęp jednostki, jak i całego zespołu. Odkrycie i zdefiniowanie talentów pracownika to okazja do podniesienia jego kreatywności, a więc zwiększeniu jego zaangażowania w zadaniach. Odpowiedni dobór pracowników na podstawie ich cech osobowości nie tylko eliminuje potencjalne możliwe konflikty, ale przede wszystkim kształtuje kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Innowacyjne przedsiębiorstwa w celu zapewnienia w swojej strukturze najlepszych pracowników, muszą umożliwiać planowanie zarządzania talentami w organizacji, co pozwala im wzmacniać zdiagnozowane słabo rozwinięte kompetencje pracowników. Finalnie umożliwia to oszczędność czasu w procesie rekrutacji oraz lepszą znajomość profili kandydatów i pracowników.
W dobie dużej niestabilności gospodarek i dynamicznych zmian na rynkach powstaje konieczność zmian, również w zakresie wykonywanych prac. Według prognoz w najbliższych latach praca będzie wymagać zdecydowanie większej elastyczności, różnorodności i umiejętności szybkiego przystosowania się zmian. Warto zauważyć, że obecna pandemia bardzo mocno zmieniła zapotrzebowania na określone kompetencje, już dziś większość przedsiębiorstw sygnalizuje problemy ze znalezieniem pracownika o określonych umiejętnościach. Obecnie do najbardziej pożądanych kompetencji w opinii pracodawców należą:
Zauważalna jest więc zmiana zapotrzebowania kompetencji z komunikatywnych i organizacyjnych, na w większym stopniu bazujących na umiejętności elastycznego dostosowywania się do zmian i byciu odpowiedzialnym za realizowane zadania. Kluczowym elementem w obecnym czasie są również kompetencje transferowalne, czyli takie, które można wykorzystać w każdej branży i umożliwiają one na dostosowywanie się do zmian. Kompetencje transferowalne są nową grupą umiejętności, które wśród polskich przedsiębiorstw nie są dostatecznie znane, mimo coraz większego ich wykorzystywania w krajach zachodnich. Opierają się one w głównej mierze o kompetencje miękkie, bez których posiadana wiedza pracownika to obecnie za mało, aby zyskać przewagę na rynku. Oparcie więc rekrutacji i pracy zespołu o wykorzystanie modelu kompetencyjnego to wprost zmniejszenie retencji pracowników i zapewnienie stabilności w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
Istnieje na rynku wiele narzędzi badania kompetencji pracowników i kandydatów do pracy. Jednakże wiele z nich nie umożliwia komplementarnego wykorzystania w tworzeniu modelu kompetencyjnego pracowników, czyli poszukiwanych cech i umiejętności na damy stanowisku. Po pierwsze, narzędzie powinno pozwalać badać kompetencje w wielu obszarach, np. badając kompetencje menadżerskie określić zarówno umiejętności przywódcze, jak i myślenie strategiczne. Kolejnym istotnym elementem jest możliwość określenia poziomu poszukiwanej kompetencji, czyli wartości oczekiwanej. Każde stanowisko charakteryzuje się innymi potrzebami i o ile zarówno przedstawiciel handlowy, jak i dyrektor sprzedaży powinni posiadać kompetencje ze zakresu np. zarządzania sprzedażą i nawiązywaniem relacji biznesowych. To każdy z nich powinienem mieć określony inny oczekiwany poziom tych umiejętności. Ważną cechą dobrego testu kompetencji jest możliwość jego cyklicznej realizacji wraz z porównaniem wyników w czasie. Pozwala to na obserwacje rozwoju poszczególnych umiejętności pracowników oraz szybkie diagnozowanie powstających luk kompetencyjnych w trakcie kariery zawodowej. Wykonuje się to najczęściej w odstępie półrocznym lub rocznym w formie początkowego i końcowego bilansu kompetencji. Finalnie istotną sprawą jest także automatyzacja procesu badania kompetencji. Oferowany Test Kompetencji przez Centrum Badawczo – Rozwojowe BioStat® umożliwia wszystkie powyższe opcje oraz automatyzację realizacji testu przez autorski program do ankiet SurvGo™. W którym wystarczy wybrać preferowane moduły kompetencji lub stworzyć własne, a następnie rozesłać za pomocą programu zaproszenia do badanych osób. Zapewnia to szybkie i zautomatyzowane przeprowadzenie testu kompetencji w przystępnej cenie.